Škoda má velké plány. V září v Mnichově ukáže koncept nové elektrické Octavie, která má být podle šéfa značky Klause Zellmera „diskutovaná a kontroverzní“. Zároveň ale slibuje, že zůstane jasně rozpoznatelná jako škodovka.
Nová Octavia pojede na úplně jiné platformě než dnes. Volkswagen pro ni připravuje architekturu SSP, která na rozdíl od současné MEB platformy nepočítá jen s crossovery. SSP má zvládnout jak nízká auta typu sedan a kombi, tak vyšší SUV. A navíc nabídne pokročilejší funkce autonomního řízení.
Elektrická i spalovací současně
Zajímavé je, že Škoda neplánuje okamžitě zahodit spalovací motory. Elektrické kombi se má prodávat souběžně s modernizovanou verzí současné Octavie, aby zákazníci měli na výběr. Sériová verze elektrické novinky ale přijde až na konci desetiletí.
Důvodem je hlavně cena. Elektromobily se již sice pohybují ve stejných cenových hladinách jako spalovací vozy, ale jejich výroba je pořád dražší. Proto musí Škoda řešit, jak srazit náklady.
Fabia, Scala a Kamiq přežijí
Škoda původně plánovala postupně ukončit výrobu menších modelů jako Fabia, Scala nebo Kamiq a nahradit je novým elektromobilem Epiq. Zdá se však, že otočila kormidlem a zcela změnila plány. Všechny tři modely dostanou facelift přizpůsobený emisním normám Euro 7 a budou se prodávat i po roce 2030. I nadále tak budou k mání jako cenově atraktivní předváděcí vozy Škoda.
A Epiq sice stejně přijde na trh až příští rok, ale nebude jediným základním modelem značky. Škoda si tak ponechá širokou nabídku pohonů a uspokojí různé zákazníky.
Nová vlajková loď
Kromě elektrické Octavie Škoda chystá ještě jednu velkou novinku. Příští rok představí sériovou verzi sedmimístného konceptu Vision 7S, který se stane novou vlajkovou lodí značky. Interně mu říkají „Space BEV“ kvůli obrovskému prostoru uvnitř.
Po jeho uvedení již Škoda portfolio nerozšíří. Žádný kabriolet či návrat Yeti v plánu není. Firma se chce soustředit na modely, které pokrývají hlavní část trhu.
Konec spalovacích motorů? Ještě ne
Zajímavost na závěr? Škoda nyní vede vývoj spalovacích motorů pro celý Volkswagen a stará se i o platformu MQB, na které stojí současná Octavia. Kdy přestane tyto technologie vyvíjet, nikdo neví. Záleží hlavně na tom, jak tvrdě budou úřady tlačit na snižování emisí.
Zdroj/foto: skoda-storyboard.com