Zdravím vás u dnešního pokračování návodů a tipů na úspěšný blog.

V první části jsme se zaměřili na základní tipy, jak se zdokonalit a vynést svůj blog až na profesionální úroveň. Dnes v tomto tématu budeme pokračovat.

Rozhoďte sítě

V minulém vydání „Jak se stát profesionálním blogerem?“ jsem v úvodu zmiňovala, že čtenáři si k vám musí najít cestu sami. Jsou tu ale způsoby, jak jim v tom pomoci. Existují stránky, které sdružují komunitu blogerů, např. blogerky.cz, mytaste cz nebo Facebook a Google+ skupiny. Mně samotné pomáhají často s přílivem nových návštěvníků. Záměrně neříkám čtenářů. V tom je totiž ten háček. Ne každý, kdo navštěvuje Váš blog, ho hodlá doopravdy sledovat. Ale potenciálně jeden z tisíce by se mohl do něj zamilovat stejně jako vy. Proto je dobré svůj blog neschovávat před světem a sdílet ho i na sociálních sítích.

Pište o tom, čemu rozumíte nebo vás to baví

Není nic horšího, než člověk, kterého nebaví jeho práce. Vždycky se to na ní totiž odrazí. Pokud se hodláte ponořit do tvorby nového blogu (nebo už nějaký máte), měla by vás jeho tvorba především bavit. Nepiště za každou cenu na téma, které je zrovna v módě.  Buďte sví. A snažte se, aby jste nikdy neupadly do stereotypu. Překvapte sebe i své čtenáře. Vždy si ale zakládejte na tom, že víte, o čem píšete. Profesionální blog může vést pouze profesionál. Pokud jím nejste, vzdělávejte se a stanete se jím.

Zvolte správné titulky

Jeden správně zvolený titulek někdy může rozhodnout, jestli se dostanete na výsluní českého internetu nebo zůstanete mezi průměrem. Tak schválně: ti z vás, kteří mají už delší dobu blog – podívejte se na dlouhodobé statistiky. Jaký článek je u vás ten nejoblíbenější? Vsadím se, že bude obsahovat jednoduchá hesla jako například: „seznam“, „rady“, „testování“, „giveaway“, „zdraví“, „jak zhubnout“,… atd. Něco stručného, co ihned každému napoví, o čem vlastně autor píše. A to je základ úspěchu.

Práci si naplánujte
Když jste někde zaměstnaní, máte jasně danou pracovní dobu a povinnosti. To u blogu není. Musíte tak na sebe být dostatečně přísní, aby jste získali ve své tvorbě stejný řád, jako v normální práci. Vyzkoušejte si jen na týden napsat přesný harmonogram hodinu po hodině. Vynakládáte na psaní článků 2 hodiny týdně? Nebo snad každý den pouhých 20 minut? Profesionálové si rozkládají činnosti okolo vedení blogu do několika dní. Udám příklad youtuberky Lavendaire: 
Pondělí – odpovídá na e-maily, vyřizuje korespondenci, fotí
Úterý – píše články a posty na sociální sítě vše na týden dopředu
Středa a čtvrtek – točí videa na youtube
Pátek – pracovní schůzky a nezbytnosti okolo podnikání 
… i tak může vypadat pracovní týden profesionálního blogera a youtubera.

Nedělejte to, co ostatní
Když dva dělají totéž, není to totéž. 

Nekopírujte. Neopičte se. Nepřivlastňujte si něco, co není Vaše. Plagiátorství nikdy nebylo v módě (tedy pokud nepočítám referáty ze základní školy). Snažte se vždy vystupovat jako originál a stůjte si za tím. Nepodléhejte trendům za každou cenu. Buďte zkrátka jiní. Jen tak někoho můžete zaujmout.

Sdílejte pouze část svého soukromí

Pokud se rozhodnete na svůj blog nebo sociální sítě zveřejnit osobní informace a každodenní zážitky, přesvědčte se o tom, že o to vaši čtenáři doopravdy stojí. Pokud ano a Váš život jim přijde dostatečně zajímavý, máte vyhráno. V opačném případě Vás většina hodně rychle opustí. Jak poznat tenkou hranici dříve než je pozdě a vyhnout se odlivu popularity? Nespamujte ostatní „obyčejnými zážitky“. Obzvláště ne takovými, které se nijak netýkají tématu blogu. Nevhodné je například přidávat na oficiální „firemní“ instagram hromadné fotografie se svými nejbližšími kamarády. Pozor! Jistá dávka sdílení soukromí je v dnešní době nevyhnutelná. Vaši sledovatelé tak nabydou dojmu, že vás vlastně znají, i když jste se nikdy skutečně nepotkali. Ideální poměr soukromých : tématických příspěvků je zhruba 1:3 až 1:10.

Nedělejte to pro peníze
Každý, kdo píše blog už nějakou dobu, vám potvrdí, že psaním blogu se veliké peníze vydělat nedají. Dříve, když bylo blogů málo a lidé nebyli zvyklí na reklamy, častěji klikali na odkazy a nechávali tak vydělat autorovi pár korun. Ano, vyděláváme tím, že kliknete na reklamu. Ale nejsou to žádné astronomické částky. Za jedno kliknutí od Googlu jde blogerovi pouze něco málo okolo 2 Korun. Jednoduchou matematikou si spočítá každý, že ani kdyby každý den alespoň jeden z návštěvníků svědomitě klikal na reklamy, vydělá blog za rok zhruba jenom 730 Korun. To neříkám pro to, abych vás odradila, nebo snad přesvědčila, ať tu na Corculu více klikáte na reklamní bannery. Jde jen o důkaz toho, že svůj čas blogu člověk obětuje z ryzí lásky k psaní/focení/tvoření a ne kvůli penězům. 
Jak si vydělat blogem?
Pakliže se bloger stane profesionálem, musí mít mimo pár drobných z reklam další příjmy. Ty se odvíjí od zaměření jeho blogu a v tomto odstavci navrhnu pouze pár nápadů, jak si kdo může přilepšit. Pro lepší přehlednost a pro vaše dobro (protože se jistě zajímáte hlavně o vlastní blog) jsem návrhy sepsala přímo k jednotlivým tématům.
  • kosmetický blog: YouTube kanál – reklamy, recenze kosmetiky na zakázku, online kurz líčení pro ženy, skutečné líčení v terénu (svatby, promoce, maturitní večírky), tématický e-book
  • blog deníček: vydání knihy, e-booku, psaní na zakázku
  • výtvarný blog: prodej vlastních výrobků na Aukru, Fler, apod., založení vlastního e-shopu, tvorba videí a online kurzů 
  • food blog: vydání svých receptů knižně, škola vaření, prodej jídla např. na jarmarcích či zajištění jídla a pití na večírcích a svatbách
  • blog o sportu: osobní trenér, online trenér, online videa a kurzy, tréninkové plány
  • blog o zdravém životním stylu a o hubnutí: jídelníčky na míru, online škola zdravého životního stylu
Ovesné medové řezy s borůvkami – recept

A to by bylo pro dnešek vše! Na příště jsem si pro vás připravila ještě poslední 3. část o profesionálním blogování. Poslední díl tedy vyjde ve čtvrtek 28.6. a poté už se těšte na spoustu receptů (wafle s jahodami, smetanovou omáčku se špenátem a další), moje za dlouhou dobu první video o recenzi kamery Acer Holo 360! Přes prázdniny budou vycházet dva články týdně – vždy v pondělí a ve čtvrtek! Moc se na to těším.:)

Pokud se vám článek líbil, napište mi do komentářů a nezapomeňte se podělit i o svoje tipy.

Mějte se krásně,
Vaše Štěpánka ?