Kvašená čalamáda…

Přečíst na blogu
… je mým druhým kvasícím počinem, o který jsem se pokusila s naší novou kvasící nádobou 🙂

Kombinace zelí a mrkve je za mě sázka na jistotu. Ale když mi naši před časem připomněli babiččinu čalamádu, kterou kdysi připravovala taky na principu mléčného kvašení, věděla jsem, že nebude trvat dlouho, než ji taky sama vyzkouším .-)


Vycházela jsem z tohoto receptu, i když jsem se jej nedržela nikterak dogmaticky, hlídala jsem si hlavně poměr celkové hmotnosti zeleniny připravené ke kvašení a soli, se kterou se promíchala před plněním nádoby. Místo „unavené“ salátové okurky, kterou měli v obchodě navíc zabalenou v igelitu, jsem tak například použila cuketu a chutnala taky. Rajčátka (zralá) jsem měla ještě vlastní a v té čalamádě udělají opravdu hodně.

Připravit zeleninu je celkem rychlovka, s větším množstvím času i úsilí počítejte při jejím „ždímání“ před pěchováním do kvasící nádoby. Pod „ždímáním“ si představte jednoduše to, že musíte donutit zeleninu pustit šťávu. To můžete ručně a nebo jako my se štouchadlem na brambory – osolenou zeleninu jsem dala do dvou velkých kuchyňských mís a šťouchadlem pár minut „šťouchala“, dokud ze sebe neuvolnila šťávu. Takto připravenou zeleninou naplníte kvasící nádobu, ještě nakonec znovu trochu „ušťoucháte“ tak, aby zelenina nevykukovala nad úroveň šťávy, zatížíte (v naší kvasící nádobě je na to takové šikovné „udělátko“) a necháte pár dnů (4 – 7 podle zvolené zeleniny) při pokojové teplotě v klidu kvasit. 

Já navíc občas (1 x denně) zkontroluji, zda je zelenina stále pod vodou – ale u čalamády podle výše uvedeného receptu se musí řešit spíše opačný problém – šťávy se ještě během kvašení uvolní další poměrně velké množství, takže jí musíte případně trochu odebrat, obzvlášť máte-li kvasící nádobu vyplněnou až téměř nahoru jako my 🙂

Takto připravená čalamáda je určitě zdravější než klasická připravovaná ve sladkokyselém nálevu (o zdravotních účincích kvašené zeleniny jsem už psala dříve a ještě dříve), ale po vykvašení je třeba uchovávat zeleninku v ledničce. My si jí dáváme každý den (alespoň jednu doporučovanou lžíci), takže se tam ale dlouho neohřeje, resp. neochladí – nejpozději za týden a půl bych mohla dělat další várku .-)

Tak kvašení a zdraví zdar!

A.

About The Author

Kvašená čalamáda…

Přečíst na blogu
… je mým druhým kvasícím počinem, o který jsem se pokusila s naší novou kvasící nádobou 🙂

Kombinace zelí a mrkve je za mě sázka na jistotu. Ale když mi naši před časem připomněli babiččinu čalamádu, kterou kdysi připravovala taky na principu mléčného kvašení, věděla jsem, že nebude trvat dlouho, než ji taky sama vyzkouším .-)


Vycházela jsem z tohoto receptu, i když jsem se jej nedržela nikterak dogmaticky, hlídala jsem si hlavně poměr celkové hmotnosti zeleniny připravené ke kvašení a soli, se kterou se promíchala před plněním nádoby. Místo „unavené“ salátové okurky, kterou měli v obchodě navíc zabalenou v igelitu, jsem tak například použila cuketu a chutnala taky. Rajčátka (zralá) jsem měla ještě vlastní a v té čalamádě udělají opravdu hodně.

Připravit zeleninu je celkem rychlovka, s větším množstvím času i úsilí počítejte při jejím „ždímání“ před pěchováním do kvasící nádoby. Pod „ždímáním“ si představte jednoduše to, že musíte donutit zeleninu pustit šťávu. To můžete ručně a nebo jako my se štouchadlem na brambory – osolenou zeleninu jsem dala do dvou velkých kuchyňských mís a šťouchadlem pár minut „šťouchala“, dokud ze sebe neuvolnila šťávu. Takto připravenou zeleninou naplníte kvasící nádobu, ještě nakonec znovu trochu „ušťoucháte“ tak, aby zelenina nevykukovala nad úroveň šťávy, zatížíte (v naší kvasící nádobě je na to takové šikovné „udělátko“) a necháte pár dnů (4 – 7 podle zvolené zeleniny) při pokojové teplotě v klidu kvasit. 

Já navíc občas (1 x denně) zkontroluji, zda je zelenina stále pod vodou – ale u čalamády podle výše uvedeného receptu se musí řešit spíše opačný problém – šťávy se ještě během kvašení uvolní další poměrně velké množství, takže jí musíte případně trochu odebrat, obzvlášť máte-li kvasící nádobu vyplněnou až téměř nahoru jako my 🙂

Takto připravená čalamáda je určitě zdravější než klasická připravovaná ve sladkokyselém nálevu (o zdravotních účincích kvašené zeleniny jsem už psala dříve a ještě dříve), ale po vykvašení je třeba uchovávat zeleninku v ledničce. My si jí dáváme každý den (alespoň jednu doporučovanou lžíci), takže se tam ale dlouho neohřeje, resp. neochladí – nejpozději za týden a půl bych mohla dělat další várku .-)

Tak kvašení a zdraví zdar!

A.

About The Author

Napište komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
  Subscribe  
Upozornit na

Registrace

Vyberte seznam(y):

Buďte s námi

Doporučujeme