I přes nejlepší úmysly se darující může při výběru (nejen) vánočního dárku netrefit. Nesedne vám velikost, dostanete tu samou věc dvakrát nebo je dárek dokonce nefunkční – to jsou jen některé situace, které mohou nastat. Jaké jsou v daný okamžik vaše možnosti, co můžete s nevhodným či porouchaným dárkem udělat?

Zboží zakoupené přes e-shop

Při nákupu přes internet je možné zboží vrátit a dostat peníze nazpět. Má to ale několik podmínek. Právo na odstoupení od smlouvy můžete u prodávajícího uplatnit do čtrnácti dnů od převzetí věci. Kolem Vánoc se často stává, že e-shopy tuto lhůtu prodlužují na třicet dní. To je dobré si při nákupu ověřit. Při vracení zboží v prodloužené lhůtě pamatujte na to, že prodávající mohou zpřísnit podmínky přijetí těchto věcí. Často požadují, aby vrácené zboží bylo v původním nepoškozeném obale, stále na něm viseli původní visačky a další. Prvním krokem při vracení zboží je, že prodávajícímu dáte vědět, že využíváte právo na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu. Nejčastěji se tak děje přes email či online formulář, který mají prodejci na stránkách. Jestliže e-shop nijak neprodloužil zákonem stanovenou čtrnáctidenní lhůtu, máte po oznámení další dva týdny na odeslání zboží prodejci. Samozřejmě to můžete spojit a do balíčku ke zboží připojit oznámení o odstoupení od smlouvy. Nikdy to ale nedělejte tak, že byste pouze odeslali zboží bez jakéhokoliv oznámení, nebo dokonce pouze nepřevzali zboží. K odstoupení od smlouvy je potřeba součinnost obou stran – kupujícího i prodávajícího. 

Kdy je potřeba původní obal a co vrátit nelze

Jak už bylo naznačeno, při vracení se zboží snažte zabalit ho do původního obalu. Ideálně včetně nejrůznějších výplní. Když odstupujete v zákonné dvoutýdenní lhůtě, nemůže být nedodání původního obalu důvodem k odmítnutí vráceného zboží. Pokud ale šlo o nějaký speciální obal, prodejce po vás může chtít jeho nahrazení. Podmínka původního obalu je oprávněná v případě, že e-shop poskytuje delší dobu na vrácení zboží.  Vrátit je možné v podstatě cokoliv, co lze znovu uvést do prodeje. Nevrátíte tedy nic, co jste nechali nějakým způsobem upravit (typicky jakékoliv gravírování), to, co podléhá rychlé zkáze (tedy jídlo) a ani to, co nelze vrátit z hygienických důvodů (tedy pokud jste to vyndali z původního obalu, např. kartáček na zuby, kosmetika apod.). Po vybalení z obalu nevrátíte ani DVD, CD, videohry či počítačové programy. Vracet nelze ani časopisy, periodika nebo noviny. 

Vrácení peněz

Ze zákona vyplývá, že vám prodejce musí vrátit celou částku, kterou jste zaplatili – tedy včetně nákladů na dodání. Peníze vám také musí vrátit stejným způsobem, jakým je od vás přijal. Nesmí vám třeba vrátit peníze na poukázkách, pokud jste s nimi původně neplatili. To vše je garantováno ale pouze v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. Dále také platí, že jestliže zboží k vrácení prodávajícímu posíláte, tyto náklady na dopravu už vám nikdo proplácet nebude.

Vrácení zboží v kamenném obchodě

Mnoho lidí se mylně domnívá, že stejná pravidla jako při vracení zboží při online nákupu, platí i pro vracení zboží zakoupeného v prodejně. Zde zákon stejná práva negarantuje. Pravidla si tak nastavují jednotliví prodejci sami. Lišit se tak budou jednotlivé lhůty a podmínky vrácení (původní visačky, obal apod.). Obchod může dokonce požadovat předložení originálu účtenky. Což, např. u reklamace, chtít nemůže, tam stačí prokázat, že jste zboží u dané prodejce zakoupili pomocí výpisu z účtu nebo díky skutečnosti, že daný značkový produkt nelze zakoupit jinde. 

Reklamace

Reklamace není stejná jako vracení zboží a platí pro ni úplně jiná pravidla. Reklamovat půjdete věc, na které se v průběhu 24 měsíců od zakoupení (převzetí zboží) objeví vada, která nebude způsobena vámi. Těchto 24 měsíců ale nejsou stejné. Jestliže půjdete reklamovat zboží v prvních dvanácti měsících od zakoupení, máte silnější postavení. Automaticky se to totiž bere tak, že když se vada vyskytne tak brzy, existovala už při nákupu věci. Je tedy na prodávajícím, aby prokázal bezvadnost zboží při prodeji, kdyby došlo na spor.  V reklamaci máte nárok na opravu (je-li možná), jinak na výměnu zboží za nové. Vrácení zboží (tedy odstoupení od smlouvy) je až na posledním místě a prodejce vám nemusí vyhovět, i když byste o ni požádali. Ze zákona máte právo na vrácení peněz až v případě, že se objeví tři vady současně, nebo třetí vada v řadě a dvě předchozí byly vyřešeny opravou.  Když zboží reklamujete, musí vám prodejce vystavit reklamační protokol (jinak řečeno písemné potvrzení o uplatnění reklamace). Musí v něm být uvedený popis vytýkané vady, datum uplatnění reklamace a požadovaný způsob vyřízení. V prodejně musí být vždy někdo pověřený vyřizováním reklamací. Prodávající má na vyřízení reklamace, a případnou opravu, 30 dní. Pokud to nestihne, dopustí se porušení smlouvy a to vám umožňuje požadovat vrácení peněz Článek Potřebujete reklamovat nebo vyměnit vánoční dárek? Víme, jak postupovat se nejdříve objevil na České návody.   Zdroj obrázku: pexels.com (https://www.pexels.com/cs-cz/@shkrabaanthony/)